W dniach 12-14 czerwca 2025, kierowniczka projektu, prof. dr hab. Helena Ostrowicka oraz jedna z wykonawczyń w projekcie, dr Celina Czech- Włodarczyk, wzięły udział w organizowanej po raz 26-sty, corocznej, międzynarodowej konferencji towarzystwa naukowego CiCea pt.: “Education and Communication: Being & Becoming Citizens in An Interconnected World”, odbywającej się w Stambule, w Turcji, a zorganizowanej we współpracy Children’s Identity & Citizenship European Association z Istambul University, zwłaszcza w Wydziałem Komunikacji. Badaczki zaprezentowały wspólnie referat pt. „Discourse studies in research on citizenship”, który spotkał się z zainteresowaniem ze strony uczestników konferencji. W referacie studia nad dyskursem zostały zaprezentowane jako podejście badawcze oparte na (re)konstrukcji znaczeń, która uwzględnia trzy elementy: język, kontekst i praktykę społeczną. W zależności od przedmiotu i celu badań można bowiem wykorzystywać różne perspektywy i metody. Do najbardziej popularnych należą: perspektywa krytycznej analizy dyskursu, perspektywa interpretacyjna, postfundacyjna, retoryczna, postkolonialna, feministyczna i postfoucaultowska. W referacie studia nad dyskursem zostały zaprezentowane na przykładzie badań nad obywatelskością. Przywołany został przykład badań pochodzących z projektu „Heterotopie obywatelstwa” oraz badania innych autorów, pokazując w ten sposób możliwości zastosowania wybranych koncepcji i metod analizy dyskursu. W wystąpieniu badaczki podkreśliły, że w badaniach obywatelskości z wykorzystaniem analizy dyskursu istotne jest rozumienie, w jaki sposób język kształtuje pojęcie obywatelskości, tożsamości społeczne i relacje władzy. Przyjmując bowiem perspektywę dyskursywną możemy rekonstruować praktyki obywatelskie i definicje obywatelskości w różnych kontekstach społecznych, politycznych i kulturowych.

