Zespół projektowy

Helena Ostrowicka

Prof. zw. dr hab. Helena Ostrowicka

Kierowniczka projektu

Profesor nauk społecznych w dyscyplinie pedagogika, kierowniczka Katedry Metodologii Badań i Studiów nad Dyskursem oraz Dziekan Wydziału Pedagogiki w Uniwersytecie Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy. Prowadzi badania na pograniczach dyscyplin naukowych, przede wszystkim w interdyscyplinarnych obszarach studiów nad dyskursem, również w zakresie problemów konstruowania wiedzy o młodzieży. W badaniach empirycznych koncentruje się na eksploracji teoretycznej i filozoficznej perspektywy postfoucaultowskiej w analizach dyskursu, relacji wiedzy i władzy w czterech instytucjonalnych kontekstach: nauki, edukacji, polityki i mediów. Autorka lub współautorka około 70 publikacji naukowych, w tym kilku monografii, m.in. „Regulating Social Life. Discourses on the Youth and the Dispositif of Age” (Palgrave Macmillan, 2019), „The Dispositif of the University Reform: The Higher Education Policy Discourse in Poland” (z Justyną Spychalską-Stasiak i Łukaszem Stankiewiczem, Routledge, 2020), „Przemyśleć z Michelem Foucaultem edukacyjne dyskursy o młodzieży. Dyspozytyw i urządzanie” (Impuls, 2015). Stypendystka DAAD (Deutscher Akademischer Austauschdienst) i Narodowej Agencji Wymiany akademickiej, laureatka konkursów Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego i Narodowego Centrum Nauki, wyróżniona nagrodami za osiągnięcia naukowe m.in. przez Ministra Edukacji i Nauki oraz Prezydenta Miasta Bydgoszcz.

prof-karpinska

Dr hab. Violetta Kopińska, prof. uczelni

Doktor habilitowana nauk społecznych w zakresie pedagogiki, profesorka Uniwersytetu, wicedyrektorka Instytutu Nauk Pedagogicznych na Wydziale Filozofii i Nauk Społecznych Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu, kierowniczka Katedry Edukacji Wczesnej i Obywatelskiej, zastępczyni redaktora naczelnego „Przeglądu Badań Edukacyjnych”. Swoje zainteresowania naukowe koncentruje wokół edukacji obywatelskiej, partycypacji obywatelskiej, edukacji antydyskryminacyjnej. Bada dyskurs edukacji obywatelskiej w perspektywie pedagogiki krytycznej. Analizuje związki polityki i edukacji w podejściu dyskursywnym. Autorka ponad 60 publikacji naukowych, w tym monografii: „Edukacja obywatelska w szkole. Krytyczna analiza dyskursu podręczników szkolnych”, Toruń: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, 2017.
Celina Czech-Włodarczyk

Dr Celina Czech-Włodarczyk

Doktor nauk humanistycznych w zakresie pedagogiki, magister pedagogiki specjalnej i politologii, logopeda, adiunkt naukowo-dydaktyczny w Katedrze Metodologii Badań i Studiów nad Dyskursem na Uniwersytecie Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy; zainteresowania badawcze: funkcjonowanie i reformowanie systemów edukacyjnych w Ameryce Północnej i w Europie; metody nauczania dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych; edukacja mniejszości narodowych, etnicznych i językowych na terenie Kanady i Francji; globalizacja i jej oddziaływanie na sferę edukacji; wpływ czynników ekonomicznych i ideologicznych na reformy podejmowane w sferze edukacji. Wybrane publikacje: “Neoliberalizm a edukacja obywatelska. Studium porównawcze na przykładzie publicznych szkół średnich w Polsce i Kanadzie” (Wydawnictwo Naukowe UAM, 2012); E. Potulicka, D. Hildebrandt- Wypych, C. Czech- Włodarczyk (red.), “Systemy edukacji w krajach europejskich” (Oficyna Wydawnicza Impuls, 2012); A. Boroń, A. Mańkowska, C. Czech-Włodarczyk, P. Peret- Drążewska (red.), “Edukacja w warunkach globalnych i lokalnych. Konteksty i egzemplifikacje” (Wydawnictwo Naukowe UAM 2018).

Magdalena Cuprjak

Dr Magdalena Cuprjak

Doktor nauk humanistycznych w zakresie pedagogiki, adiunkt w Katedrze Edukacji Wczesnej i Obywatelskiej w Instytucie Nauk Pedagogicznych Wydziału Filozofii i Nauk Społecznych Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu. Główne obszary zainteresowań naukowych to: metodologia badań społecznych, młodzież jako kategoria społeczna i badawcza oraz konstruowanie tożsamości. Autorka monografii “Konstruowanie tożsamości gimnazjalistów”, Toruń, 2016. Ważniejsze artykuły: “Wiedza o społeczeństwie: raport przedmiotowy” (współautorstwo z Violettą Kopińską), Fundacja Feminoteka, 2016; “Dyskursy o młodzieży w sytuacji edukacji instytucjonalnej: kontekst gimnazjum”, AUNC, 2018; “Budowanie wiedzy o młodzieży w dyskursie normatywnym”, Przegląd Pedagogiczny, 2020.
Klaudia Wolniewicz-Slomka

Dr Klaudia Wolniewicz-Slomka

Adiunkt badawczy w Katedrze Metodologii Badań i Studiów nad Dyskursem na Wydziale Pedagogiki Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy, doktor nauk społecznych w zakresie nauk o polityce publicznej. Zainteresowania badawcze koncentrują się wokół polityki publicznej, a szczególnie polityki rodzinnej, lokalnej polityki społecznej oraz dyskursu medialnego. Najważniejsze publikacje to: „Projektowanie i implementacja polityki publicznej – przegląd podejść teoretycznych” [w:] „Studia z Polityki Publicznej”, 9(3(35)/2022; „Heterotopias of Nationalist Youth Organisations in Poland: Communitarisation and Entry/Exit System” [w:] „The Qualitative Report”, 27(11) (we współautorstwie z Heleną Ostrowicką); „Między pracą a rodziną ‒ opieka nad najmłodszym dzieckiem w debacie prasowej” [w:] „Szkoła-Zawód-Praca”, 21/2021; “Design and implementation of family policy on a local level: example of two cities” [w:] „Problemy Polityki Społecznej. Studia i Dyskusje”, 45/2019. Uczestniczka wielu projektów badawczych o zasięgu krajowym i międzynarodowym realizowanych na UW, w PAN czy na University of Exeter, finansowanych ze środków m.in. NCN, Erasmus Plus.

dr Joanny Stepaniuk

Dr Joanna Stepaniuk

Doktor nauk społecznych w dyscyplinie pedagogika. Obecnie doktorantka na Wydziale Socjologii Uniwersytetu Warszawskiego (wcześniej Instytut Socjologii UW). Pedagog, nauczyciel dyplomowany. Adiunkt w Instytucie Nauk Społecznych w Państwowej Uczelni im. Stefana Batorego w Skierniewicach. W latach 2014-2015 ekspert ds. edukacji międzykulturowej w ramach projektu „Różnorodność (w)śród nas” w Ośrodku Rozwoju Edukacji w Warszawie. Autorka ponad 30 artykułów naukowych i rozdziałów w pracach zbiorowych, a także współredaktorka dwóch monografii naukowych. Prelegentka na konferencjach o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym. Jej główne obszary zainteresowań badawczych: edukacja międzykulturowa; mniejszości narodowe i etniczne, imigranci i uchodźcy w Polsce; przekaz kulturowy w rodzinach migrantów; prawa dziecka w praktyce edukacyjnej; socjologia edukacji; problematyka organizacji pozarządowych i wolontariatu. Posiada doświadczenie w prowadzeniu badań terenowych w Polsce i za granicą.
Iuliia Lashchuk

Dr Iuliia Lashchuk

Filozofka, badaczka, działaczka na rzecz migracji. Tytuł magistra kulturoznawstwa uzyskała na Wschodnioeuropejskim Uniwersytecie Narodowym Łesi Ukrainki w Łucku, doktorat z filozofii, który dotyczył migracji kobiet, obroniła z wyróżnieniem na Uniwersytecie Warszawskim. Stypendystka Rządu RP w latach 2011-2012 (Program Stypendialny Rządu RP dla Młodych Naukowców) oraz w latach 2015-2018 (Program Stefana Banacha). Zainteresowania badawcze: kategorie inności i obcości oraz ich immanentne związki z wykluczeniem, relacje płci w państwie narodowym, migracje kobiet, kwestie tożsamości, przynależności oraz różnorodności, etyczne wymiary gościnności.
Wybrane publikację: Displaced Art and the Reconstruction of Memory: Ukrainian Artists from Crimea and Donbas [w:] “Open Cultural Studies”; 2018, 2, Zwrot ku trosce. Troska jako postawa wobec obcości, [w:] “Etyka”, pod red. Moniki Rogowskiej-Stangret i Iulii Lashchuk. Od 2011 roku zajmuję się edukacją nieformalną na Ukrainie i w Polsce oraz pracuje z dziećmi i młodzieżą jako edukatorka.

Przewiń na górę
Skip to content