Prof. zw. dr hab. Helena Ostrowicka
Kierowniczka projektu
Profesor nauk społecznych w dyscyplinie pedagogika, kierowniczka Katedry Metodologii Badań i Studiów nad Dyskursem oraz Dziekan Wydziału Pedagogiki w Uniwersytecie Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy. Prowadzi badania na pograniczach dyscyplin naukowych, przede wszystkim w interdyscyplinarnych obszarach studiów nad dyskursem, również w zakresie problemów konstruowania wiedzy o młodzieży. W badaniach empirycznych koncentruje się na eksploracji teoretycznej i filozoficznej perspektywy postfoucaultowskiej w analizach dyskursu, relacji wiedzy i władzy w czterech instytucjonalnych kontekstach: nauki, edukacji, polityki i mediów. Autorka lub współautorka około 70 publikacji naukowych, w tym kilku monografii, m.in. „Regulating Social Life. Discourses on the Youth and the Dispositif of Age” (Palgrave Macmillan, 2019), „The Dispositif of the University Reform: The Higher Education Policy Discourse in Poland” (z Justyną Spychalską-Stasiak i Łukaszem Stankiewiczem, Routledge, 2020), „Przemyśleć z Michelem Foucaultem edukacyjne dyskursy o młodzieży. Dyspozytyw i urządzanie” (Impuls, 2015). Stypendystka DAAD (Deutscher Akademischer Austauschdienst) i Narodowej Agencji Wymiany akademickiej, laureatka konkursów Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego i Narodowego Centrum Nauki, wyróżniona nagrodami za osiągnięcia naukowe m.in. przez Ministra Edukacji i Nauki oraz Prezydenta Miasta Bydgoszcz.
Dr hab. Violetta Kopińska, prof. uczelni
Dr Celina Czech-Włodarczyk
Doktor nauk humanistycznych w zakresie pedagogiki, magister pedagogiki specjalnej i politologii, logopeda, adiunkt naukowo-dydaktyczny w Katedrze Metodologii Badań i Studiów nad Dyskursem na Uniwersytecie Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy; zainteresowania badawcze: funkcjonowanie i reformowanie systemów edukacyjnych w Ameryce Północnej i w Europie; metody nauczania dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych; edukacja mniejszości narodowych, etnicznych i językowych na terenie Kanady i Francji; globalizacja i jej oddziaływanie na sferę edukacji; wpływ czynników ekonomicznych i ideologicznych na reformy podejmowane w sferze edukacji. Wybrane publikacje: “Neoliberalizm a edukacja obywatelska. Studium porównawcze na przykładzie publicznych szkół średnich w Polsce i Kanadzie” (Wydawnictwo Naukowe UAM, 2012); E. Potulicka, D. Hildebrandt- Wypych, C. Czech- Włodarczyk (red.), “Systemy edukacji w krajach europejskich” (Oficyna Wydawnicza Impuls, 2012); A. Boroń, A. Mańkowska, C. Czech-Włodarczyk, P. Peret- Drążewska (red.), “Edukacja w warunkach globalnych i lokalnych. Konteksty i egzemplifikacje” (Wydawnictwo Naukowe UAM 2018).
Dr Magdalena Cuprjak
Dr Klaudia Wolniewicz-Slomka
Adiunkt badawczy w Katedrze Metodologii Badań i Studiów nad Dyskursem na Wydziale Pedagogiki Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy, doktor nauk społecznych w zakresie nauk o polityce publicznej. Zainteresowania badawcze koncentrują się wokół polityki publicznej, a szczególnie polityki rodzinnej, lokalnej polityki społecznej oraz dyskursu medialnego. Najważniejsze publikacje to: „Projektowanie i implementacja polityki publicznej – przegląd podejść teoretycznych” [w:] „Studia z Polityki Publicznej”, 9(3(35)/2022; „Heterotopias of Nationalist Youth Organisations in Poland: Communitarisation and Entry/Exit System” [w:] „The Qualitative Report”, 27(11) (we współautorstwie z Heleną Ostrowicką); „Między pracą a rodziną ‒ opieka nad najmłodszym dzieckiem w debacie prasowej” [w:] „Szkoła-Zawód-Praca”, 21/2021; “Design and implementation of family policy on a local level: example of two cities” [w:] „Problemy Polityki Społecznej. Studia i Dyskusje”, 45/2019. Uczestniczka wielu projektów badawczych o zasięgu krajowym i międzynarodowym realizowanych na UW, w PAN czy na University of Exeter, finansowanych ze środków m.in. NCN, Erasmus Plus.
Dr Joanna Stepaniuk
Dr Iuliia Lashchuk
Filozofka, badaczka, działaczka na rzecz migracji. Tytuł magistra kulturoznawstwa uzyskała na Wschodnioeuropejskim Uniwersytecie Narodowym Łesi Ukrainki w Łucku, doktorat z filozofii, który dotyczył migracji kobiet, obroniła z wyróżnieniem na Uniwersytecie Warszawskim. Stypendystka Rządu RP w latach 2011-2012 (Program Stypendialny Rządu RP dla Młodych Naukowców) oraz w latach 2015-2018 (Program Stefana Banacha). Zainteresowania badawcze: kategorie inności i obcości oraz ich immanentne związki z wykluczeniem, relacje płci w państwie narodowym, migracje kobiet, kwestie tożsamości, przynależności oraz różnorodności, etyczne wymiary gościnności.
Wybrane publikację: Displaced Art and the Reconstruction of Memory: Ukrainian Artists from Crimea and Donbas [w:] “Open Cultural Studies”; 2018, 2, Zwrot ku trosce. Troska jako postawa wobec obcości, [w:] “Etyka”, pod red. Moniki Rogowskiej-Stangret i Iulii Lashchuk. Od 2011 roku zajmuję się edukacją nieformalną na Ukrainie i w Polsce oraz pracuje z dziećmi i młodzieżą jako edukatorka.